
Adresaci szkolenia
Nauczyciele szkół i przedszkoli, nauczyciele wspomagający, asystenci, psycholodzy, pedagodzy, dyrektorzy, osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami w spektrum autyzmu, ADHD itd.
Główny cel szkolenia
Zapoznanie nauczycieli z założeniami Treningu Umiejętności Społecznych (zasady tworzenia grup oraz prowadzenia zajęć). Uczestnicy przygotują plan pracy grupy oraz zestaw pomysłów i materiałów do pracy własnej.
Korzyści ze szkolenia
Uczestnicy:
- Poznają podstawowe założenia pracy terapeutycznej podczas zajęć treningu umiejętności społecznych;
- uporządkują wiedzę;
- poznają zastosowania podejścia poznawczo-behawioralnego w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu;
- przeanalizują skuteczność narzędzi w odniesieniu do potrzeb i poziomu funkcjonowania.
- Praca na własnych zasobach jako trenera TUS, podczas aktywności w grupach uczestnicy wypracują zasady doboru do grup, zaplanują kontakt z rodzicami i wypracują zasady współpracy z nimi
- Poznają narzędzia diagnozy potrzeb uczestników (kwestionariusze oceny poziomu umiejętności społecznych)
- Poznają praktyczne zastosowanie wiedzy o procesie grupowym; nauczą się wykorzystywać fazy rozwoju grupowego w pracy z grupą TUS
- Stworzą przykładowy plan zajęć stacjonarnych i terenowych.
- Zaplanują system motywacyjny w powiązaniu z obowiązującymi na zajęciach zasadami. Udoskonalą w praktycznych ćwiczeniach umiejętność budowania wzmacniających komunikatów
- Przygotują instrukcje umiejętności społecznych, zaplanują scenki modelowe. Stworzą zestawy gier, zabaw i ćwiczeń do wykorzystania w czasie zajęć
- Będą pracować ze schematami, fascynacjami, sensoryzmami; stworzą narzędzia wspomagające funkcjonowanie osób w spektrum
- Stworzą program zajęć dla poszczególnych grup wiekowych, dobór metod i narzędzi.
- Praktyczne ćwiczenia wykorzystujące model ABC.
- Zwiększą wiedzę o przyczynach występowania trudnych zachowań w czasie zajęć.
- Poznają elementy treningu regulacji emocji.
- Zwiększą kompetencje w zakresie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczestników
Nasz 26-godzinny kurs TUS to rozszerzona wersja standardowego szkolenia, dająca jeszcze szersze możliwości pracy z grupami. Uczestnicy zdobywają umiejętności do prowadzenia i tworzenia grup TUS z dziećmi i młodzieżą, przy czym większy nacisk kładziemy na praktyczne narzędzia i techniki pracy. Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty (MKO), w związku z czym po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują zaświadczenia zgodne z wymogami MKO oraz certyfikaty potwierdzające zdobyte kompetencje. Dodatkowo, każdy uczestnik otrzymuje rozbudowany pakiet materiałów, dostosowany do zaawansowanego zakresu szkolenia, aby jak najlepiej wspierać wdrożenie zdobytej wiedzy w praktyce.
Program szkolenia
SPOTKANIA ONLINE W CZASIE RZECZYWISTYM
12.09.2025 (16:00-20:00), 13.09.2025 (09:00-17:00), 14.09.2025 (09:00-15:00)
Podstawy teoretyczne TUS
- po co i dla kogo? cel i założenia TUS
- jak? podejście poznawczo-behawioralne
- jakimi technikami? oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
- jakimi narzędziami? instrukcje, wizualizacje, scenki
- jak odpowiednio doceniać? rola informacji zwrotnej i wzmocnień
Tworzenie grup TUS
- rola prowadzących
- właściwy dobór uczestników do grup;
- kryteria doboru do grup
- rozmowa wstępna z rodzicem
- rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
- wskazania do pracy indywidualnej
- współpraca z rodzicami przed i w trakcie zajęć
Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy
- dynamika procesu grupowego – jak ją uwzględniać w projektowaniu zajęć
- role grupowe i projektowanie doświadczeń korekcyjnych
- struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
- tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
- konstruowanie wzmacniających komunikatów
Trening Społeczny
- planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
- przygotowywanie materiałów na zajęcia (instrukcje, scenki modelowe, pomoce)
- przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy
- tworzenie zestawu gier, zabaw, ćwiczeń i aktywności do wykorzystania w czasie zajęć
- narzędzia ewaluacji
Specyfika funkcjonowania i potrzeby osób w spektrum autyzmu
- wyzwania i trudności w obszarze komunikacji relacji i zrachowań
- wsparcie dziecka w spektrum autyzmu w ww. obszarach
Tworzenie programów zajęć dla odbiorców w różnym wieku (dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym i młodzież)
- uwzględnianie potrzeb rozwojowych
- włączanie uczestników w proces planowania i prowadzenia zajęć
- dawanie wyzwań
- stwarzanie okazji do przeżycia sukcesu
Praca z trudnymi zrachowaniami podczas zajęć
- analiza ABC
- funkcja trudnych zachowań
- praca z emocjami dziecka
ZAKOŃCZENIE:
Dyskusja, ewaluacja, podsumowanie wiedzy.
SYLWETKA TRENERA
Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży” prowadzonego przez Centrum CBT.
Po szkoleniu uczestnik otrzyma certyfikat oraz zaświadczenie. Zaświadczenie będzie wydane na podstawie § 23 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie doskonalenia zawodowego nauczycieli – (Dz. U. z 2023 r. poz. 2738.)
Forma szkolenia szkolenia: ONLINE
Możliwość zorganizowania kursu dla Rady Pedagogicznej w formie: on-line, hybrydowej lub stacjonarnej w dogodnym dla Państwa terminie.
Online
Kompleksowy kurs dla Trenera TUS (Trening Umiejętności Społecznych) – rozszerzony kurs: 24h dydaktyczne
Inne szkolenia które mogą Cię zainteresować:

Łódź | Stacjonarne
Kurs TUS – Trening Umiejętności Społecznych – I i II stopień ●ŁÓDŹ●
Najbliższy termin: 11.04.2026 - 12.04.2026
Cena: 990,00 zł

Termin/Temat indywidualny
Szukasz innego szkolenia dla siebie? Chętnie podejmiemy realizację nowego tematu - napisz do nas!