9.09.2024

Poliwagalna droga do lepszej edukacji – jak wspierać układ nerwowy uczniów i budować gotowość do nauki

Świadomy nauczyciel to nie tylko osoba, która przekazuje wiedzę, ale także ktoś, kto wspiera ucznia w procesie uczenia się. W pracy pedagogicznej coraz ważniejsze staje się zrozumienie, jak działa układ nerwowy dziecka. Teoria Poliwagalna, opracowana przez Stephena Porgesa, dostarcza nauczycielom narzędzi, które mogą pomóc w skutecznym wspieraniu uczniów. Zarówno na poziomie emocjonalnym, jak i poznawczym. Dlatego przyjrzyjmy się, jak można ją wprowadzić do praktyki.

I. Wprowadzenie do Teorii Poliwagalnej

  1. Dlaczego znajomość Teorii Poliwagalnej to must have dla każdego nauczyciela

Teoria Poliwagalna wyjaśnia, jak układ nerwowy reaguje na otoczenie. Zarówno świadomie, jak i podświadomie. Dla nauczyciela zrozumienie tej teorii to klucz do lepszego zrozumienia zachowań dzieci. Na przykład jedno dziecko może skupić się na lekcji, a inne będzie niespokojne. Dzięki tej teorii można zrozumieć, dlaczego tak się dzieje.

  1. Terapeutyczna moc nerwu błędnego – jak wpływa na samopoczucie dziecka, jego zachowanie i gotowość do nauki

Nerw błędny jest kluczowy w regulacji układu nerwowego. Wpływa na emocje, zachowanie i gotowość do nauki. Jeśli nauczyciel rozumie, jak działa ten nerw, może pomóc uczniom. Proste ćwiczenia oddechowe mogą poprawić koncentrację i nastrój dziecka. Mogą też pomóc w codziennej rutynie, co poprawia gotowość do nauki.

  1. Jak lepiej rozumieć zachowanie dziecka i skutecznie je wspierać

Zachowanie ucznia często jest sygnałem o jego wewnętrznym stanie. Dlatego nauczyciel, znający Teorię Poliwagalną, może lepiej rozpoznać te sygnały. Ważne, aby pamiętać, że „niegrzeczne” zachowanie często wynika z niepokoju lub stresu. Zamiast karania, warto szukać sposobu na wsparcie ucznia.

II. Układ nerwowy w koncepcji Stephena Porgesa

  1. Emocjonalna góra – trzy stany układu nerwowego i ich wpływ na gotowość do nauki

Układ nerwowy działa w trzech podstawowych stanach: spokoju, aktywacji (walka/ucieczka) i zamrożenia. Dziecko, które czuje się bezpieczne, lepiej przyswaja wiedzę. Natomiast w stanie aktywacji lub zamrożenia nauka staje się trudniejsza. Dlatego nauczyciel powinien rozpoznawać stan emocjonalny ucznia i odpowiednio reagować.

  1. Neurocepcja – wewnętrzny radar zagrożeń

Neurocepcja to proces, w którym mózg nieświadomie ocenia otoczenie w poszukiwaniu zagrożeń. Dzieci często nie zdają sobie sprawy, że ich zachowanie jest wynikiem tego procesu. Dlatego nauczyciel, rozumiejąc mechanizm neurocepcji, może stworzyć bezpieczne warunki w klasie. Dzięki temu dzieci mogą skupić się na nauce.

  1. Koregulacja – jak nauczyciel może pomóc uczniowi w samoregulacji

Koregulacja to proces, w którym nauczyciel wspiera ucznia poprzez swoje zachowanie i postawę. Dzięki temu pomaga mu regulować emocje. Wystarczy spokojny ton głosu, cierpliwość czy empatyczne podejście. Te proste elementy pomagają uczniowi odzyskać równowagę emocjonalną i zwiększają gotowość do nauki.

  1. Poczucie bezpieczeństwa a gotowość do nauki

Bezpieczeństwo to podstawa efektywnej nauki. Dzieci, które czują się bezpiecznie, są bardziej otwarte na nowe wyzwania. Nauczyciel, który dba o atmosferę w klasie, buduje pozytywne relacje i komunikuje się świadomie, tworzy przestrzeń sprzyjającą nauce. Przykłady to wspólne ustalanie zasad, powtarzalność działań oraz indywidualne podejście do każdego ucznia.

III. Gimnastyka neuronalna – praktyczne ćwiczenia regulujące układ nerwowy

  1. Gimnastyka neuronalna jako wsparcie samoregulacji i gotowości do nauki

Gimnastyka neuronalna to zestaw prostych ćwiczeń, które pomagają regulować układ nerwowy dzieci. Regularne wprowadzanie takich ćwiczeń w klasie może poprawić koncentrację i radzenie sobie z emocjami. Ćwiczenia oddechowe, sensoryczne zabawy czy techniki relaksacyjne mogą stać się ważnym elementem codziennych zajęć.

  1. Wspieranie i regulacja emocji z elementami uważności (mindfulness)

Mindfulness, czyli uważność, to skuteczne narzędzie w pracy z dziećmi. Dzięki tej technice dzieci uczą się rozpoznawać i regulować swoje emocje. To wpływa na ich lepsze funkcjonowanie w klasie i poprawia zdolność do koncentracji. Wprowadzenie krótkich sesji mindfulness w trakcie zajęć może pomóc dzieciom w budowaniu wewnętrznej równowagi.

  1. Samopomoc i dbanie o siebie (self-care) w kontekście Teorii Poliwagalnej

Nauczyciele również potrzebują wsparcia w regulacji swojego układu nerwowego. Regularna praktyka dbania o siebie – zarówno na poziomie fizycznym, jak i emocjonalnym – może zapobiec wypaleniu zawodowemu. Dobrze zregenerowany nauczyciel to lepszy przewodnik dla uczniów. Warto zadbać o własne samopoczucie, aby móc skuteczniej wspierać dzieci w procesie nauki.


Teoria Poliwagalna to klucz do lepszego zrozumienia emocji i potrzeb dzieci. Dzięki tej wiedzy nauczyciele mogą wspierać uczniów, tworząc bezpieczne środowisko i wprowadzając narzędzia takie jak gimnastyka neuronalna. Te praktyki poprawiają gotowość do nauki i pomagają uczniom radzić sobie z emocjami, co może zrewolucjonizować proces nauczania.


Komentarze