Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce

Adresaci szkolenia

Nauczyciele różnych typów szkół

Główny cel szkolenia

Doskonalenie umiejętności oceniania uczniów zgodnie z przepisami prawa oświatowego.

Korzyści ze szkolenia

Uczestnicy szkolenia będą potrafili:

  • prawidłowo stosować kryteria oceniania zgodnie z obowiązującym prawem
  • konstruować efektywną informację zwrotną dla ucznia i od ucznia do nauczyciela
  • formułować zapisy w statucie szkoły dotyczące oceniania
  • wykorzystywać metody aktywizujące i pytania kluczowe w ocenianiu kształtującym
  • rozumieć rolę rodziców w procesie oceniania i komunikacji z nimi

Program szkolenia

Moduł 1: Co to jest ocenianie kształtujące? Postawy nauczycielskie i cele lekcji

  • Definicja oceniania kształtującego
  • Postawy nauczyciela wspierającego rozwój ucznia
  • Kształtowanie środowiska sprzyjającego uczeniu się
  • Cele lekcji wspierające ocenianie kształtujące

 


Moduł 2: Kryteria oceniania

  • Pierwszy aspekt: ustalanie kryteriów oceniania (np. jasne kryteria, spójność)
  • Drugi aspekt: tworzenie kryteriów przed sprawdzianem lub pracą domową (np. co będzie oceniane, na jakiej podstawie)
  • Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu kryteriów

Moduł 3: Funkcje oceny sumującej i kształtującej

  • Różnice między oceną sumującą a kształtującą
  • Przykłady zastosowania w praktyce szkolnej

Moduł 4: Pytania kluczowe jako element oceniania kształtującego

  • Cechy pytań kluczowych (np. angażujące, otwarte, stymulujące refleksję)
  • Rola pytań w procesie aktywizacji ucznia
  • Przykłady pytań kluczowych na różnych etapach lekcji

Moduł 5: Informacja zwrotna nauczyciela dla ucznia

  • Cztery elementy dobrej informacji zwrotnej: jasność, konkretność, ukierunkowanie na rozwój, motywacja
  • Przykład konstruowania informacji zwrotnej
  • Warsztaty praktyczne

Moduł 6: Informacja zwrotna od ucznia dla nauczyciela

  • Metody: niedokończone zdania (np. „Dobrze mi się/nie mi się…”), kosz i walizka, pytanie: „Czy ja wam to dobrze wytłumaczyłam?”
  • Analiza i ćwiczenia w formułowaniu informacji zwrotnej od ucznia
  • Wykorzystanie informacji od ucznia do doskonalenia procesu nauczania

 

Wymagane:

  • komputer ze stabilnym podłączeniem do Internetu,
  • przeglądarka internetowa (preferowane  Chrome, FireFox, Opera),
  • mikrofon, słuchawki (opcjonalnie)

Przed szkoleniem otrzymasz od nas maila z linkiem do szkolenia. Po kliknięciu  wyświetli się okno, należy podać imię i adres e-mail. Kilkanaście minut przed każdym szkoleniem otwieramy „wirtualny pokój szkoleniowy”, w tym czasie jesteśmy do Twojej dyspozycji w celu sprawdzenia połączenia do szkolenia.

Podczas szkolenia będzie widoczna prezentacja jak również sam trener,  będzie możliwość zadawania pytań trenerowi bezpośrednio na czacie.

Na koniec szkolenia, będą Państwo mieli możliwość wygenerowania zaświadczenia.

Zaświadczenie będzie wydane na podstawie § 23 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie doskonalenia zawodowego nauczycieli – (Dz. U. z 2023 r. poz. 2738.)

Online

Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce

Wybrany termin:

Cena: 300,00