Zabawy muzyczne w koncepcji Carla Orffa

Adresaci
Nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej

Główny cel
Poznanie głównych założeń systemu Carla Orffa opartego na wychowaniu do muzyki przez zabawę.
Korzyści
Uczestnicy:
1. Poznają podstawy systemu Carla Orffa.
2. Doświadczą zabaw oddechowych i zabaw związanych z rytmizacją mowy.
3. Włączą się w kanon rytmiczny i melodyczny.
4. Ułożą rytm z towarzyszeniem ostinata rytmicznego.
5. Podejmą ruch , rytm w improwizacji ruchowo-rytmiczno-wokalnej.
6. Dobiorą własny tekst do podanego rytmu.
Program
1. Wprowadzenie do tematu:
– kształcenie muzyczne poprzez zabawę,
– rozwijanie muzykalności dzieci na zasadzie podobieństwa do etapów rozwoju kultury muzycznej ludzkości,
– integracja muzyki, słowa i ruchu.
2. Rytmizowanie mowy. Echo rytmiczne. Ćwiczenia oddechowe:
- Zabawy z imionami
- Tuti frutti imion
- „La lamto”- rytm, gra, ruch
- „Wszyscy mali, wszyscy duzi”
- „Pajacyk”
- „Balonik”, „Trzęsące ciało”, „Kanapa”, „Ściana”
- „Maszyna dźwięków”
3. Kanon rytmiczny. Tworzenie rytmu z towarzyszeniem ostinata rytmicznego. Improwizacje ruchowo-rytmiczno-wokalne:
- “Don-don”
- “Hej jo”- kanon chinski
- “Kokoleo ko”
- “Gazetowy kanon”
- “Nanuma”
- “O kina daiko”-japońska piosenka o bebnach.
- Etiuda instrumentów”
- “Kropeczkowe kolory”
- “Klip-klap”
- “Alunellul”
- “La la,la”
- “Tak jak nikt do tej pory”
4. Dobieranie tekstów do podanych rytmów. Kontynuacja podobnego rytmu. Ruch, rym, rytm przy wybranych utworach muzycznych:
- „Chcemy dziś bawić się”
- „Wszystko jest kołem”
- „Dziwna piosenka”
- „Deszczyk”, „Deszczowa muzyka”, „Deszczowe instrumenty”
- Etiuda ruchowa „Motyle”
Prowadzenie:
Nauczyciel dyplomowany, II stopień specjalizacji zawodowej, doradca metodyczny wychowania przedszkolnego, ekspert komisji kwalifikacyjnych
i egzaminacyjnych dla nauczycieli, trener programu „Klucz do uczenia się” oraz „Gimnastyki Paluszkowej” G.Dolya. Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej – kierunek wychowanie przedszkolne, podyplomowych studiów pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej, oligofrenopedagogiki, podyplomowych studiów w zakresie zarządzania i marketingu w oświacie. Wykładowca na kursach kwalifikacyjnych Terapii Pedagogicznej, Arteterapii, studiach podyplomowych i dziennych oraz licznych formach doskonalących dla nauczycieli. Autorka licznych materiałów metodycznych dla nauczycieli uwzględniających rozwój wielorakich inteligencji małego dziecka w oparciu o efektywnie dobrane metody pracy. Prowadzi autorskie warsztaty z zakresu zabaw twórczych inspirowanych ruchem, muzyką, wierszem i obrazem, a także warsztaty z zakresu metodyki wychowania przedszkolnego zwłaszcza zajęć umuzykalniających w przedszkolu a także warsztaty z zakresu przygotowania dzieci do nauki liczenia, pisania i czytania.