
Zabawy muzyczno-ruchowe w koncepcji Carla Orffa
Termin:
6 XII 2022 r 17:30-20:30
Adresaci:
Nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej
Korzyści, uczestnicy:
1. Poznają podstawy systemu Carla Orffa.
2. Doświadczą zabaw oddechowych i zabaw związanych z rytmizacją mowy.
3. Włączą się w kanon rytmiczny i melodyczny.
4. Ułożą rytm z towarzyszeniem ostinata rytmicznego.
5. Podejmą ruch , rytm w improwizacji ruchowo-rytmiczno-wokalnej.
6. Dobiorą własny tekst do podanego rytmu.
Program szkolenia
1. Wprowadzenie do tematu:
- kształcenie muzyczne poprzez zabawę
- Tuti frutti imion
- rozwijanie muzykalności dzieci na zasadzie podobieństwa do etapów rozwoju kultury muzycznej ludzkości,
- integracja muzyki, słowa i ruchu.
2. Rytmizowanie mowy. Echo rytmiczne. Ćwiczenia oddechowe:
- Zabawy z imionami
- Tuti frutti imion
- „La lamto”- rytm, gra, ruch
- „Wszyscy mali, wszyscy duzi”
- „Pajacyk”
- „Balonik”, „Trzęsące ciało”, „Kanapa”, „Ściana”
- „Maszyna dźwięków”
3. Kanon rytmiczny. Tworzenie rytmu z towarzyszeniem ostinata rytmicznego. Improwizacje ruchowo-rytmiczno-wokalne:
- “Don-don”
- “Hej jo”- kanon chinski
- “Kokoleo ko”
- “Gazetowy kanon”
- “Nanuma”
- “O kina daiko”-japońska piosenka o bebnach.
- „Etiuda instrumentów”
- “Kropeczkowe kolory”
- “Klip-klap”
- “Alunellul”/span>
- “La la,la”
- “Tak jak nikt do tej pory”
4. Dobieranie tekstów do podanych rytmów. Kontynuacja podobnego rytmu. Ruch, rym, rytm przy wybranych utworach muzycznych:
- „Chcemy dziś bawić się”
- „Wszystko jest kołem”
- „Dziwna piosenka”
- „Deszczyk”, „Deszczowa muzyka”, „Deszczowe instrumenty”
- Etiuda ruchowa „Motyle”