Cel szkolenia
Uporządkowanie wiedzy zdobytej w trakcie studiów/studium; zapoznanie nauczycieli bibliotekarzy z warsztatem pracy w bibliotece szkolnej i jej specyfiką, podniesienie kompetencji bibliotekarzy szkolnych w zakresie pracy z czytelnikami zapoznanie z uwarunkowaniami prawnymi funkcjonowania bibliotek szkolnych, poznanie zasad budowania relacji biblioteka szkolna- dyrektor szkoły- rada pedagogiczna- uczniowie.
Korzyści
Uczestnicy:
1. Organizacja pracy biblioteki szkolnej w świetle prawa oświatowego. Kwalifikacje nauczyciela bibliotekarza.
Omówienie podstawowych aktów prawnych / Prawo Oświatowe / oraz pozostałe dokumenty dotyczące biblioteki szkolnej /biblioteka szkolna
w przepisach międzynarodowych/kwalifikacje zawodowe nauczyciela bibliotekarza.
2. Praca techniczna nauczyciela bibliotekarza.
Dokumentacja pracy biblioteki szkolnej , skontrum, błędy i niespodzianki jakie mogą pojawić się w prowadzonej dokumentacji (księga ubytków, inwentarz) , zasady tworzenia planu pracy i regulaminu biblioteki szkolnej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
3. Praca pedagogiczna nauczyciela bibliotekarza / metody pracy z czytelnikiem.
Warsztat pedagogiczny nauczyciela bibliotekarza: metody i formy pracy z czytelnikiem/ cele i zasady organizacji zajęć czytelniczych , dobre praktyki, praca zdalna biblioteki szkolnej.
4. Budowanie relacji biblioteka szkolna- dyrektor szkoły- rada pedagogiczna- uczniowie.
Omówienie zasad współpracy/ przykłady dobrej i złej współpracy z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną i uczniami z pokolenia „Z” i „Alpha”.
5. Podsumowanie szkolenia.
Rekapitulacja szkolenia, dyskusja, pytania.
Program
1. Rozkrętka dla mózgu, czyli jak przygotować dzieci/młodzież do rozmów o trudnych sprawach?
2. Klasowe rytuały obniżające napięcie emocjonalne uczniów.
3. Budowanie zasad klasowych.
4. Scenariusz lekcji poświęcony cyberprzemocy i odpowiedzialności w sieci za innych.
5. Ćwiczenia.
Wykładowca:
Nauczyciel historii i nauczyciel bibliotekarz z ponad 30 letnim stażem, wieloletni metodyk ds. bibliotek szkolnych, zastępca prezesa w Towarzystwie Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich- Oddział Warszawa, autorka artykułów na temat organizacji pracy biblioteki szkolnej i warsztatu pracy nauczyciela bibliotekarza w „Biblioteka w szkole”, „Nowoczesna Biblioteka3.0”, „Poradnik dyrektora szkoły”, „Biblioteka wizytówka szkoły, „Szkoła. Miesięcznik dyrektora”, „Sygnał. Magazyn nauczyciela”, była redaktor naczelna „Filatelisty” w latach 2012-2015 oraz była wiceprezes Polskiego Związku Filatelistów-Okręg Warszawski, opiekun młodzieżowych kół filatelistycznych w szkołach warszawskich, członek i korespondent zagraniczny International Postal Philatelic Club.