Zastosowanie metod komunikacji alternatywnej - AAC w pracy z dziećmi
Adresaci
Dyrektorzy, wicedyrektorzy, nauczyciele szkół, nauczyciele przedszkoli, nauczyciele wspomagający, asystenci, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i inni zainteresowani
Główny cel
Wykorzystanie metod komunikacji AAC do budowania kontaktu
i relacji z dziećmi
Korzyści ze szkolenia, uczestnicy:
- poznają regułę nabywania kompetencji do komunikowania,
- rozwiną umiejętność uczenia dzieci wyrażania próśb i potrzeb,
- poznają systemy komunikacji AAC obrazkowe oraz słownik gestów ułatwiające komunikację z dziećmi
Program szkolenia
- Wprowadzenie – czego doświadczają dzieci
Możliwe doświadczenia dzieci. - Potrzeby a trudności dzieci
Potrzeby dzieci, niezaspokojone potrzeby dzieci i wynikające z tego trudności. - Reguły nabywania kompetencji komunikacyjnych
Zachowania werbalne, elementy komunikacji:
– mandy,
– takty,
– zachowania intrawerbalne,
– reakcje echoiczne,
– reakcje tekstualne. - Systemy komunikacji AAC
– systemy obrazkowe,
– wykorzystanie fotografii,
– tablice komunikacyjne,
– słownik gestów. - Jak funkcjonalnie uczyć dziecko intencji komunikacyjnej i nabywania kolejnych kompetencji
Jak aranżować sytuacje, by dać dziecku możliwość wyrażenia swojej prośby czy potrzeby?
Jak uczyć dziecko poszczególnych elementów komunikacji, by było zrozumiane i zmotywowane? - Proste metody budowania kontaktu z dzieckiem
– wykorzystanie zasobów Programów M.Ch.Knillów
– wybrane ćwiczenia W.Sherborne
– wybrane zabawy na nawiązanie kontaktu