Adresaci
Wszystkie osoby zaangażowane w proces udzielania zamówień publicznych lub ubiegania się o te zamówienia.
Główny cel
Analiza przepisów nowej ustawy Prawo zamówień publicznych na zasadzie porównawczej, w odniesieniu do wcześniejszego stanu prawnego. Wyodrębnienie kluczowych i najbardziej istotnych zmian w przepisach oraz wskazanie, jakie znaczenie w praktyce mają te zmiany.
Korzyści ze szkolenia, uczestnicy:
- Proces planowania i szacowania zamówień publicznych,
- Zagadnienia dotyczące zamawiających i wykonawców,
- Proces komunikacji zamawiającego z wykonawcami i dokumentowanie przebiegu postępowania,
- Procedury krajową dla zamówienia klasycznego,
- Odpowiedzialność za naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych.
Program
- Planowanie i szacowanie zamówień:
- plan postępowań o udzielenie zamówień – miejsca publikacji, obowiązek aktualizacji, wzór,
- szacowanie wartości zamówienia, w tym:
– przykłady wadliwego podziału zamówienia,
– zamówienia nieplanowane a podział zamówienia,
– problem z prawidłowym oszacowaniem wartości robót dotyczących jednego przedsięwzięcia budowlanego ale odrębnych obiektów budowlanych.
- Zamawiający i wykonawcy:
- podział kompetencji między kierownika zamawiającego i komisję przetargową,
- nowe podejście do konfliktu interesów,
- zmieniona definicja wykonawcy zamówienia publicznego,
- wspólne ubieganie się o zamówienia publiczne.
- Komunikacja zamawiającego z wykonawcami i dokumentowanie przebiegu postępowania:
- rozszerzenie elektronizacji na zamówienia klasyczne poniżej progów unijnych,
- forma oferty,
- komunikacja ustna,
- miniPortal – zasady działania bezpłatnego narzędzia tymczasowego udostępnionego przez UZP,
- protokół postępowania i załączniki,
- udostępnianie dokumentacji postępowania,
- zwrot materiałów wykonawcom,
- sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.
- Procedura krajowa (poniżej progów unijnych) dla zamówienia klasycznego:
- stosowanie przepisów dotyczących procedury unijnej do zamówień o wartości poniżej progów unijnych,
- ogłoszenia,
- podział zamówienia na części,
- klauzule społeczne,
- wadium,
- opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe, w tym przykłady z wyników kontroli (opis wskazujący na konkretny produkt, brak definicji ofert równoważnych),
- wykluczenie wykonawcy z postępowania – przyczyny i dokumentowanie wykluczenia, w tym tzw. procedura self-cleaning,
- warunki udziału w postępowaniu i dokumenty potwierdzające ich spełnienie, w tym przykłady wadliwych warunków z wyników kontroli,
- udostępnienie zasobów przez inny podmiot,
- zasady żądania i uzupełniania podmiotowych środków dowodowych,
- tryby postępowania w procedurze krajowej:
- tryb podstawowy i jego trzy warianty, specyfikacja warunków zamówienia (SWZ),
- negocjacje bez ogłoszenia i zamówienie z wolnej ręki,
- składanie i otwarcie ofert,
- ocena ofert, w tym poprawianie omyłek, przesłanki odrzucania ofert, przykłady z orzecznictwa,
- wybór najkorzystniejszej oferty, w tym kryteria oceny ofert,
- zakończenie postępowania, w tym przesłanki unieważnienia postępowania.
- Odpowiedzialność za naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych:
- odpowiedzialność na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych (kary pieniężne).