Zamówienia publiczne

Adresaci

Wszystkie osoby zaangażowane w proces udzielania zamówień publicznych lub ubiegania się o te zamówienia.

Główny cel

Analiza przepisów nowej ustawy Prawo zamówień publicznych na zasadzie porównawczej, w odniesieniu do wcześniejszego stanu prawnego. Wyodrębnienie kluczowych i najbardziej istotnych zmian w przepisach oraz wskazanie, jakie znaczenie w praktyce mają te zmiany.

Korzyści ze szkolenia, uczestnicy:

  • Proces planowania i szacowania zamówień publicznych,
  • Zagadnienia dotyczące zamawiających i wykonawców,
  • Proces komunikacji zamawiającego z wykonawcami i dokumentowanie przebiegu postępowania,
  • Procedury krajową dla zamówienia klasycznego,
  • Odpowiedzialność za naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych.

Program

  1. Planowanie i szacowanie zamówień:
  • plan postępowań o udzielenie zamówień – miejsca publikacji, obowiązek aktualizacji, wzór,
  • szacowanie wartości zamówienia, w tym:

– przykłady wadliwego podziału zamówienia,
– zamówienia nieplanowane a podział zamówienia,
– problem z prawidłowym oszacowaniem wartości robót dotyczących jednego przedsięwzięcia budowlanego ale odrębnych obiektów budowlanych.

  1. Zamawiający i wykonawcy:
  • podział kompetencji między kierownika zamawiającego i komisję przetargową,
  • nowe podejście do konfliktu interesów,
  • zmieniona definicja wykonawcy zamówienia publicznego,
  • wspólne ubieganie się o zamówienia publiczne.
  1. Komunikacja zamawiającego z wykonawcami i dokumentowanie przebiegu postępowania:
  • rozszerzenie elektronizacji na zamówienia klasyczne poniżej progów unijnych,
  • forma oferty,
  • komunikacja ustna,
  • miniPortal – zasady działania bezpłatnego narzędzia tymczasowego udostępnionego przez UZP,
  • protokół postępowania i załączniki,
  • udostępnianie dokumentacji postępowania,
  • zwrot materiałów wykonawcom,
  • sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.
  1. Procedura krajowa (poniżej progów unijnych) dla zamówienia klasycznego:
  • stosowanie przepisów dotyczących procedury unijnej do zamówień o wartości poniżej progów unijnych,
  • ogłoszenia,
  • podział zamówienia na części,
  • klauzule społeczne,
  • wadium,
  • opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe, w tym przykłady z wyników kontroli (opis wskazujący na konkretny produkt, brak definicji ofert równoważnych),
  • wykluczenie wykonawcy z postępowania – przyczyny i dokumentowanie wykluczenia, w tym tzw. procedura self-cleaning,
  • warunki udziału w postępowaniu i dokumenty potwierdzające ich spełnienie, w tym przykłady wadliwych warunków z wyników kontroli,
  • udostępnienie zasobów przez inny podmiot,
  • zasady żądania i uzupełniania podmiotowych środków dowodowych,
  • tryby postępowania w procedurze krajowej:
  • tryb podstawowy i jego trzy warianty, specyfikacja warunków zamówienia (SWZ),
  • negocjacje bez ogłoszenia i zamówienie z wolnej ręki,
  • składanie i otwarcie ofert,
  • ocena ofert, w tym poprawianie omyłek, przesłanki odrzucania ofert, przykłady z orzecznictwa,
  • wybór najkorzystniejszej oferty, w tym kryteria oceny ofert,
  • zakończenie postępowania, w tym przesłanki unieważnienia postępowania.
  1. Odpowiedzialność za naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych:
  • odpowiedzialność na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych (kary pieniężne).