Cel główny:
Zapoznanie uczestników z narzędziami i metodami pracy z osobami ze spektrum autyzmu.
Cele szczegółowe (przewidywane efekty)
Nauczyciele:
Poznają autystyczny punkt widzenia oraz konkretne narzędzia pracy i pomocy osobom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Przeanalizują trudności z pracy ze swoimi podopiecznymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Zaplanują możliwe rozwiązania i formy pomocy z wykorzystaniem konkretnych narzędzi
Zdobędą konkretne propozycje zajęć do pracy w środowisku występowania tego zaburzenia
Warunki ukończenia formy doskonalenia
Uczestnictwo w szkoleniu
Metody i formy pracy
Wykład, multimedia, deprywacja sensoryczna, analiza własnych przypadków – case study, superwizja.
Opis planowanej procedury i narzędzi ewaluacji
Ankieta ewaluacyjna
Zalecana literatura przedmiotu
Opis materiałów, które otrzymają uczestnicy szkolenia
Opis narzędzi pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Propozycje scenariuszy zajęć dla klas, materiałów multimedialnych, itp.
Szczegółowy program szkolenia
Lp. | Tytuł modułu | Treści |
1 | Autystyczny punkt widzenia | W jaki sposób autyści postrzegają świat, jak postrzegamy autystów |
2 | Trudne zachowania | Co oznaczają trudne zachowania, jak poznać ich źródło, jak reagować |
3 | Organizacja pracy | Omówienie metod organizacji pracy osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
4. | Przestymulowanie | Mechanizmy przestymulowania, sposób radzenia sobie z nimi |
5. | Motywacja | Jak zachęcić osobę z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do pracy – przegląd narzędzi i sposobów motywowania |
6. | Problemy grafomotoryczne, komunikacyjne i pojęciowe osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | Przegląd narzędzi poprawiających funkcjonowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
7. | Praca z otoczeniem | Praca z rodzicami, dziećmi i młodzieżą dzieci zaburzonych i zdrowych |
8. | Case study | Przegląd dobrych praktyk i organizacji placówki oświatowej pod kątem osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
9. | Superwizja | Omówienie przypadków z którymi spotykają się uczestnicy |