Organizacja pracy nauczyciela bibliotekarza
Adresaci
Bibliotekarze rozpoczynający pracę w bibliotece szkolnej
Główny cel
Uporządkowanie wiedzy zdobytej w trakcie studiów/studium; zapoznanie nauczycieli bibliotekarzy z warsztatem pracy w bibliotece szkolnej i jej specyfiką, podniesienie kompetencji bibliotekarzy szkolnych w zakresie pracy z czytelnikami zapoznanie z uwarunkowaniami prawnymi funkcjonowania bibliotek szkolnych, poznanie zasad budowania relacji biblioteka szkolna- dyrektor szkoły- rada pedagogiczna- uczniowie.
Korzyści ze szkolenia, uczestnicy:
- Poznają warsztat pracy nauczyciela bibliotekarza z uwzględnieniem podziału zajęć na pracę pedagogiczną: metody i formy pracy z czytelnikiem oraz pracę techniczną: czyli obowiązującą aktualnie dokumentację pracy biblioteki szkolnej , zasady tworzenia planu pracy biblioteki szkolnej , opracowanie materiałów bibliotecznych od zamówienia po wpisanie do księgi inwentarzowej, omówieniem błędów w prowadzonej dokumentacji, skontrum i selekcja księgozbioru, podręczniki szkolne.
- Przeanalizują dokumenty dotyczące zasad funkcjonowania biblioteki szkolnej: Statut szkoły, program wychowawczo- profilaktyczny szkoły.
- Zaplanują zmiany w organizacji swojej pracy zgodne z zasadami filozofii kaizen w celu podniesienia jakości pracy biblioteki szkolnej.
- Opracują analizę SWOT biblioteki szkolnej, na podstawie zdobytej wiedzy i wykonanej analizy SWOT napiszą własny plan pracy biblioteki szkolnej dostosowany do własnych potrzeb, umiejętności i środowiska szkoły.
Program szkolenia
Tytuł modułu/Temat
Treści
Jak zdobyć wiedzę praktyczną bez popełniania niepotrzebnych błędów, jak opanować warsztat pracy tak, aby spokojnie i pewnie wejść w rolę nauczyciela bibliotekarza, jak wystartować płynnie, szybko i bez falstartu?
Omówienie podstawowych działań nauczyciela bibliotekarza na starcie
- Analiza zadań i roli biblioteki szkolnej
- Jaka jest biblioteka szkolna w której zaczynam pracę/ jak jest postrzegana przez środowisko szkolne?
- Poznaj warsztat pracy byłego bibliotekarza szkolnego
- Analiza planów pracy biblioteki z ostatnich kilku lat oraz sprawozdań
Biblioteka szkolna w szkole czy szkoła w bibliotece?
Otwarte drzwi do biblioteki- czyli zmieszamy granicę – nowe spojrzenie na przestrzeń i pomieszczenia w bibliotece
Dokumentacja pracy biblioteki szkolnej. Księgozbiór biblioteki szkolnej.
- Analiza całej dokumentacji pracy biblioteki szkolnej
- Poznanie księgozbioru biblioteki /rady
- Piszemy plan pracy /rady
Poznajemy środowisko pracy
– szukamy sojuszników, Dyrektor szkoły
– budowanie relacji
Jak zacząć współpracę z radą pedagogiczną /weź nauczyciela za rękę
i zaprowadź do biblioteki szkolnej Szukanie sojuszników w okolicy / nauczyciel bibliotekarz z sąsiedniej ulicy/ biblioteka publiczna tuż za rogiem
Podsumowanie szkolenia
Rekapitulacja szkolenia, dyskusja, pytania