NVC - porozumienie bez przemocy w pracy nauczyciela

Adresaci

Dyrektorzy, wicedyrektorzy, nauczyciele szkół, nauczyciele przedszkoli, nauczyciele wspomagający, asystenci, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i inni zainteresowani

Główny cel

Doskonalenie warsztatu dydaktycznego nauczycieli w zakresie komunikacji poprzez zapoznanie z podstawowymi założeniami NVC (Porozumienie Bez Przemocy).

Korzyści ze szkolenia, uczestnicy:

  • Poznają podstawowe założenia NVC (Porozumienia Bez Przemocy).
  • Poznają dwa filary NVC – szczerość i empatia.
  • Stosują w tworzeniu komunikatów cztery kroki NVC – obserwacje, uczucia, potrzeby, prośby.
  • Poznają założenia programu „Sen Żyrafy” mającego na celu wspieranie dzieci w nauce NVC.

Program szkolenia

  1. Podstawowe założenia NVC (Porozumienia Bez Przemocy)

    – Krótka informacja na temat twórcy NVC Marshalla B. Rosenberga.
    – Krótka informacja na temat Jaspera Jula terapeuty rodziny i autora książek o relacjach i wychowaniu.
    – Czym jest Porozumienie bez Przemocy.

  2. Dwa filary NVC
    – Szczerość i empatia w komunikacji.

  3. Trzy ścieżki NVC

    – Empatia dla siebie, empatia dla drugiej osoby, szczere wyrażanie siebie.
    – Różnica pomiędzy odbiorem empatycznym, a pozbawionym empatii.
    – Blokady komunikacji empatycznej – omówienie przykładów.

  4. Cztery kroki Porozumienia bez Przemocy

    – Opis poszczególnych kroków (spostrzeżenia, uczucia, potrzeby, prośby).
    – Ćwiczenia praktyczne – tworzenie komunikatów z zastosowaniem czterech kroków.

  5. W jakich sytuacjach możemy korzystać z NVC.
    – Lista sytuacji w codziennej pracy pedagogicznej, w których można wykorzystywać NVC.

  6. Wartości w relacjach z dziećmi.

    – Indywidualne listy wartości.
    – Zastosowanie listy w praktyce pedagogicznej.

  7. Projekt „Sen Żyrafy”

    – Założenia projektu „Sen Żyrafy” związanego z NVC przeznaczonego dla dzieci.
    – Etapy realizacji projektu.
    – Propozycje działań na poszczególnych etapach projektu.

  8. Praktyka wdzięczności
    – Indywidualne listy wdzięczności

  9. Empatia dla siebie
    – Wyrażenie próśb i wdzięczności z zastosowaniem komunikatu „uczucia – potrzeby – prośby/wdzięczność”