Jak realizować kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023?

Adresaci

Dyrektorzy, wicedyrektorzy, nauczyciele szkół przedszkoli i inni zainteresowani

Cele szkolenia

• omówienie kierunków polityki oświatowej państwa;
• zaproponowanie przykładów działań, które mogą być realizowane w ramach poszczególnych kierunków;
• umiejscowienie priorytetów w przepisach prawa oświatowego;
• omówienie określonych przez MEiN zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2022/23.

Podczas szkolenia dowiesz się między innymi:

  • Jak realizować kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/23?
  • Jakie działania podejmować, żeby efektywnie i ekonomicznie zrealizować priorytety MEiN?
  • Jakie przepisy prawne regulują poszczególne priorytety na rok szkolny 2022/23?
  • Jakie zmiany w systemie oświaty planowane są do wdrożenia od 1 września 2022 r. i w które priorytety ministerialne się wpisują.

Program szkolenia

  1. Kierunki polityki oświatowej państwa w prawie oświatowym.
  2. Omówienie kierunków polityki oświatowej państwa:
    • Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
    • Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację
      i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona
      i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
    • Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
    • Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi
      z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
    • Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
    • Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy
      z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
    • Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego
      i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych
      w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej,
      w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
    • Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności
      z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
    • Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych
      i integracyjnych.
  3. Podsumowanie
  4.