Recepta na wyciszanie grupy
Adresaci
nauczyciele przeszkoli, nauczyciele wspomagający, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
Główny cel
Poznanie sposobów na wyciszanie grupy z uwzględnieniem mechanizmów związanych z regulacją.
Korzyści ze szkolenia, uczestnicy:
- Poznają definicje procesów regulacji i samoregulacji.
- Poznają wybrane czynniki pobudzające oraz hamujące.
- Poznają strefy regulacji wg teorii poliwagalnej Stephen’a Porges’a.
- Poznają metodę Self – Reg.
- Przeanalizują sposoby zastosowania metody Self – Reg w pracy dydaktycznej.
- Poznają wybrane czynniki wpływające na efektywność procesów edukacyjnych.
- Poznają różne rodzaje aktywności mające na celu wyciszenie grupy.
- Zastosują wybraną metodę w praktyce.
Program
Tytuł modułu/Temat
Treści
Regulacja i samoregulacja
– Czym jest regulacja i jak przebiega ten proces.
– Czym jest samoregulacja – opis procesu.
– Czynniki pobudzające oraz hamujące i ich wpływ na codzienną pracę z dziećmi.
Strefy regulacji
– Opis stref regulacji opracowanych wg koncepcji Stephen’a Porges’a.
– Sposób zastosowania hierarchicznego modelu w rozumieniu przebiegu procesu regulacji u dzieci i dorosłych.
Metoda Self – Reg
– Na czym polega metoda Self – Reg i jak można zastosować ją w praktyce edukacyjnej (w pracy z grupą oraz pracy indywidualnej).
– Pomaganie dzieciom w czerpaniu przyjemności ze stosowania technik mindfulness (uważności) i ich opanowywaniu.
Czy nauka może być przyjemna?
– Wybrane czynniki wpływające na efektywność procesów edukacyjnych.
Aktywności wyciszające w grupie
– Praktyczne zastosowanie różnych aktywności w pracy z grupą np. sensorycznych, ruchowych, oddechowych.
– Wybrane pozycje z literatury dla dzieci wspierające wyciszanie.
Formy/metody i techniki pracy: webinarium
Zalecana literatura/wykaz przydatnych materiałów/ stron internetowych:
S. Shanker, T.Barker, SELF-REG Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, wyd. Mamania, 2016
M.Broda, Jesteś kimś wyjątkowym. Relaksacje dla (nieco) starszych dzieci, wyd. Mamania, 2021
M.Broda, Jesteś kimś wyjątkowym, wyd. Mamania, 2020
S. Satel, S. O. Lilienfeld, Pranie mózgu. Uwodzicielska moc (bezmyślnych) neuronauk, wyd. CiS, 2017
M. Żylińska, Neurodydaktyka czyli nauczanie i uczenie śię przyjazne mózgowi, Wydawnictwo i Ośrodek Innowacji Edukacyjnych Wyspa, 2013
J. Juul, Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?, Wydawnictwo Mind, 2012
M. Spitzer, Jak uczy się mózg, wyd. PWN, 2021