Sygnały myśli samobójczych – uważny nauczyciel

Adresaci
Nauczyciele, pedagodzy
i psycholodzy szkolni, rady pedagogiczne.

Główny cel
Rozpoznawanie problemów emocjonalnych w zakresie zdrowia psychicznego, w tym depresja u dzieci.
Korzyści ze szkolenia. Uczestnicy uzyskają:
– umiejętność rozpoznawania problemów emocjonalnych w zakresie zdrowia psychicznego uczniów,
– formy udzielania wsparcia uczniom,
– formy i sposoby udzielania pomocy.
Program
Lp. | Tytuł modułu/Temat | Treści | Liczba godzin |
1. | Problemy emocjonalne dzieci i młodzieży | – najczęściej występujące zburzenia emocjonalne i lękowe dzieci i młodzieży, – rosnąca liczba zachorowań na depresję, – rosnąca liczba samobójstw. | 1 |
2. | Rozpoznawanie problemów emocjonalnych uczniów | – jak rozróżnić obniżony nastrój od epizodu depresyjnego, – na co zwrócić uwagę przy podejrzeniu depresji u ucznia, – czynniki ryzyka, a zachorowania na depresję, – grupy ryzyka, na kogo zwracać szczególną uwagę? | 1 |
3. | Formy wsparcia psychicznego dzieci przez placówki oświatowej | – metody na rozładowanie emocji i napięcia, – formy oddziaływania na dzieci i młodzież, – formy wsparcia, – jak chronić się przed depresją? | 1 |
4. | Formy pomocy | – co robić w przypadku niepokojącego zachowania, – czy i jak rozmawiać? | 1 |
Formy/metody i techniki pracy:
wykład, dyskusja, analiza przypadków, omówienie sytuacji trudnych w odniesieniu do tematyki
Zalecana literatura/wykaz przydatnych materiałów/ stron internetowych:
Forum przeciwko depresji: https://forumprzeciwdepresji.pl/