Jak realizować kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023?
Adresaci
Dyrektorzy, wicedyrektorzy, nauczyciele szkół przedszkoli i inni zainteresowani
Cele szkolenia
• omówienie kierunków polityki oświatowej państwa;
• zaproponowanie przykładów działań, które mogą być realizowane w ramach poszczególnych kierunków;
• umiejscowienie priorytetów w przepisach prawa oświatowego;
• omówienie określonych przez MEiN zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2022/23.
Podczas szkolenia dowiesz się między innymi:
- Jak realizować kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/23?
- Jakie działania podejmować, żeby efektywnie i ekonomicznie zrealizować priorytety MEiN?
- Jakie przepisy prawne regulują poszczególne priorytety na rok szkolny 2022/23?
- Jakie zmiany w systemie oświaty planowane są do wdrożenia od 1 września 2022 r. i w które priorytety ministerialne się wpisują.
Program szkolenia
- Kierunki polityki oświatowej państwa w prawie oświatowym.
- Omówienie kierunków polityki oświatowej państwa:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację
i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona
i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. - Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi
z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej. - Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy
z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030. - Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego
i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych
w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej,
w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. - Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności
z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. - Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych
i integracyjnych.
- Podsumowanie