Koncepcja merytoryczna realizacji szkolenia
- 1. Cel główny: Przygotowanie kadry kierowniczej szkół/przedszkoli/placówek oświatowych do jak najlepszego i zgodnego z prawem wykonywania swoich zadań i obowiązków
- 2. Cele szczegółowe(przewidywane efekty):
Uczestnicy:
Poznają przepisy prawa oświatowego związane z pełnieniem funkcji kierowniczych
Będą potrafili systemowo wspierać wszystkie obszary działalności szkoły/przedszkola/placówki
W sposób zgodny z prawem wypełniać będą rolę pracodawcy
Treści/ wymagania szczegółowe (szczegółowy program szkolenia)
Tytuł modułu/Temat
Treści
Godziny
Wstęp
Podstawy prawne. Miejsce dyrektora i wicedyrektora w systemie oświaty. Wymagania formalne.
0,25
Dyrektor jako kierujący placówką oświatową i odpowiadający za jej poziom dydaktyczny i wychowawczy
1.Obowiązki dyrektora wynikające z przepisów prawa.
2.Planowanie, organizacja i nadzór nad procesem dydaktycznym
3.Planowanie, organizacja i nadzór nad zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi
4.Organizacja obsługi kancelaryjnej
5.Właściwe prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania
1
Dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej
1.Organizacja pracy rady pedagogicznej.
2.Realizacja uchwał rady pedagogicznej (wzór uchwał rp
0,25
Dyrektor jako organ administracji samorządowej I stopnia
1.Decyzje administracyjne dyrektora (rodzaje decyzji i ich budowa; przykłady)
2.Nadzór nad obowiązkiem wychowania przedszkolnego i obowiązkiem szkolnym (dokumenty związane z egzekucją obowiązków)
3.Zadania wynikające z realizacji obowiązku nauki.
0,5
Dyrektor jako sprawujący nadzór pedagogiczny
1.Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego (przepisy prawa, formy nadzoru, wnioski z prowadzonego nadzoru)
2. Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora i jego źródła.
3.Dokumentowanie prowadzonego nadzoru pedagogicznego (karty obserwacji i hospitacji, terminarze, projekt ewaluacji i zasady jej prowadzenia)
0,5
Dyrektor jako pracodawca i kierownik zakładu pracy
1.Stosowanie zasad prawa pracy w stosunku do nauczycieli i pracowników samorządowych (odpowiedzialność prawna, kary porządkowe)
2.Dysponowanie i odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych
3.Awans zawodowy i ocena pracy (podstawy prawne, terminy, procedury)
4.Administrowanie zbiorami danych osobowych (system ochrony danych osobowych w szkole)
0,75
Zarządzanie szkołą w okresie pandemii – organizacja nauki zdalnej
1.Wprowadzenie rygoru sanitarnego w szkole
2.Organizacja nauczania zdalnego ( metody, formy, sposoby i narzędzia edukacji zdalnej, sposoby oceniania, realizacja programu wych-prof., sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora)
0,5
Podsumowanie
Odpowiedzi na pytania
0,5
Formy/metody i techniki pracy: wykład
Wykaz materiałów pomocniczych: brak
Zalecana literatura/wykaz przydatnych materiałów/ stron internetowych
Warunki ukończenia: aktywny udział w szkoleniu
Ewaluacja – narzędzia: arkusz oceny szkolenia
Wykaz materiałów dla uczestnika: materiały prezentowane podczas szkolenia w formie elektronicznej (prezentacja. pptx; materiał.docx)